Redenen waarom mensen liever fysiek winkelen
Tegenwoordig lijkt het erop dat de e-commerce de fysieke winkels in de problemen brengt. Alhoewel blijft de winkelstraat erg aantrekkelijk voor klanten om te bezoeken. Klanten zien het fysiek winkelen ook als vrijetijdsbesteding. Uit onderzoek is gebleken dat 45% van de klanten liever fysiek winkelt dan online. Mensen zijn gewend geraakt aan de mogelijkheid om zowel online als fysiek producten aan te schaffen. Alhoewel het online aanbieden van producten veel voordelen met zich meebrengt qua kosten en gemaakt, heeft fysiek winkelen zijn voordelen op het gebied van klanttevredenheid. Maar willen mensen toch fysiek blijven winkelen?
Ervaring met het product
Vooral als het gaat om een grote uitgave zoals een polo Ralph Lauren trui vinden mensen het belangrijk om eerst het product te ervaren. Een polo Ralph Lauren trui kost al snel rond de 100 euro Hierbij wordt de kwaliteit van het product voor aankoop goed beoordeeld. Dit is makkelijker als dit fysiek gebeurd in plaats van online. Het product kan worden gepast etc wat bijdraagt aan de klanttevredenheid. Daarnaast wordt het retourproces voor veel klanten gezien als onhandig en tijdrovend. Als iets in de winkel wordt aangeschaft is de kans kleiner dat je een retourproces moet doorlopen, aangezien het product goed kon worden beoordeeld voor aanschaf.
Advies van deskundige
Het advies van een professional kan erg handig zijn bij het aanschaffen van een product. Het personeel beschikt over de kennis van het product en kan helpen bij de keuzes. Als een personeel alleen al weet welke wensen je hebt, kan die jou het geschikte product aanbieden. Daarnaast kan het personeel je ook helpen bij het informeren over het product zelf. Daarnaast als een product op voorraad is, heb je het product na betaling, gelijk tot jouw beschikking. Het nadeel van fysiek winkelen is dat dit arbeidsintensief is. Je hebt meestal (veel) flexibel personeel nodig om de winkel draaiend te houden. Daarnaast is een fysieke winkel gebonden aan openingstijden.